2019/10/14

TUTORIAL - Szkatułka na bazie płyty CD

Witam Was,

Dziś zapraszam Was na tutorial z serii  recyklingowych.  
Pokażę Wam jak uszyć szkatułkę na biżuterię na bazie starych płyt CD.




Pomysł na taką szkatułkę nie jest mój, inspirowałam się zdjęciem znalezionym dawno temu w sieci, kiedy jeszcze nikt nie słyszał o Pintereście,  za to dość popularna była Zszywka.pl 
Do uszycia takiej szkatułki nie potrzeba maszyny do szycia, 
można ją uszyć ręcznie.

Zanim przejdę do tutorialu  chciałam Was przerosić za kiepską jakość niektórych zdjęć. Z uwagi na pracę zawodową część zdjęć  musiałam wykonać wieczorem i w nocy,
a ta pora nie sprzyja fotografowaniu,


Potrzebować będziemy:

* dwie stare płyt CD  
* materiał na szkatułkę, fajnie jak by się trochę naciągał
* trochę wypełnienia do maskotek ,
* owata, lub polar 
* taśma dwustronnie klejąca
* koronka , 20 cm szerszej ( ok 2,5 cm) i ok 100 cm  węższej ( ok 1,5 cm)
* ozdobny guzik lub koralik
* kawałek tekturki do przygotowania szablonu
* nożyczki , nici, szpilki



Materiały zgromadzone to zaczynamy

Oklejamy  płyty  CD taśmą dwustronną , jedną po jednej stronie, drugą obustronnie.
Przyklejamy do owaty i  wycinamy, odkładamy na bok.



Jeszcze mała uwaga , ja moje płyty CD  okleiłam owatą, bo chciałam żeby były mięciutkie. ale można użyć również filcu, polaru , lub pominąć ten etap.

Z tektury wycinamy szablon o średnicy 25 cm,  przykładamy do materiału na lewej stronie  i
 wycinamy 3 koła.



Pierwsze koło fastrygujemy ok 5 mm od brzegu, na prawej stronie, podwójną nitką.
Na środku kładziemy płytę CD tą oklejoną  po jednej stronie, tak żeby na górze była część nieoklejona. Ściągamy lekko naszą fastrygę. Następnie do środka wkładamy wypełnienie do maskotek i zaciągamy mocno. Dodatkowo zszywamy, żeby nam się nie rozlazło.
Z szerszej koronki odcinamy ok 20 cm  i fastrygujemy wzdłuż przy samym brzegu, ściągamy fastrygę , a na środku przyszywamy ozdobny guzik lub koralik . Tak powstały kwiatek przyszywamy, lub przyklejamy klejem na gorąco, na wierzchu  naszej pokrywki, maskując miejsce zszycia . Warto w tym miejscu  przeszyć na wylot przez dziurę w płycie CD,  co zapobiegnie przesuwaniu się materiału na pokrywce.
Teraz bierzemy wąską koronkę ( ok 1 m  ), odwracamy pokrywkę na lewą stronę i przyszywamy ręcznie dookoła, robiąc co kawałek zakładkę.



Pokrywka do szkatułki gotowa.


  od dołu

Zabieramy się za dół szkatułki.  Bierzemy dwa wycięte wcześniej koła i drugą płytę CD oklejoną z obu stron.
Składamy lewymi stronami do siebie a w środek wsadzamy płytę, która będzie dnem szkatułki.
Szpilkujemy dookoła płyty, następnie zszywamy jak najbliżej brzegu płyty. Ja zrobiłam to na maszynie ale można i ręcznie ściegiem za igłą.





Następny etap to podzielenie części poza płytą CD na takie  "promyczki" Ja robię to na oko, ale można i równo korzystając ze wzoru na obwód koła.
U mnie powstało  13 takich promyczków. Teraz trzeba je przeszyć wzdłuż przypiętych szpilek, tworząc kieszonki.





W każdą kieszonkę wsadzamy trochę kulki silikonowej, i na górze szpilkujemy



Następnie zszywamy ok 5 mm od brzegu.



Fastrygujemy podwójną nitką brzeg dookoła.



Ściągamy fastrygę i nasze wypełnione kieszonki fajnie się podniosą, tworząc boki szkatułki.



Z materiału wycinamy pasek o szerokości 5 cm i długości równej obwodowi brzegu szkatułki +2 cm. Przykładamy prawą stroną do zewnętrznego boku  szkatułki i przyszywamy ściegiem za igłą.




Następnie odwracamy lamówkę  na prawą stronę, zawijamy 1 cm do środka i przyszywamy ręcznie do wnętrza brzegu szkatułki

I dół  również gotowy



Na górę kładziemy wcześniej przygotowaną pokrywkę i szkatułka gotowa.



Można w niej przechowywać różne delikatne przedmioty, nie tylko biżuterię,  bo szkatułka jest bardzo mięciutka.



 I jak Wam się podoba wykorzystanie starych płyt CD ?
 Materiał też może być z odzysku.

Mam nadzieję że kursik jasny.
Taka szkatułka może też być fajnym opakowaniem na prezent.

Dziękuje Wam za uwagę
i pozdrawiam serdecznie.

8 comments:

  1. Aniu pomysł i wykonie świetny- szkatułka w stylu vintage na pewno znajdzie swoich wielbicieli. Brawo:)

    ReplyDelete
  2. O rany, ale cudne. Bardzo mi się podoba❤️

    ReplyDelete
  3. Aniu rewelacja!!! Mnie sie bardzo pomysł i wykonanie podoba:) nie mam aktualnie kulki sylikonowej ale moze sie skuszę :):):)

    ReplyDelete
  4. Aniu super kurs, jednak jak dla mnie za dużo tutaj szycia, a wiadomo ja do szycia mam dwie lewe ręce, dlatego płyty cd wykorzystuje w inny sposób, choćby taki jak te moje zawieszki z aniołkami :)

    ReplyDelete
  5. O wow! Aż mi słów zabrakło! SUPER Aniu!!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...