2019/02/18

PORADNIK - Jak efektownie zaprezentować swoje prace? Techniczne aspekty fotografii.

Cześć!

Tym razem, zamiast zwyczajowego tutoriala, mam dla Was PORADNIK.
Znajdziecie tutaj porady dotyczące fotografowania prac rękodzielniczych, oparte na doświadczeniu, które sama dotychczas zdobyłam.


Na samym początku chcę zaznaczyć jedną sprawę: nie jestem profesjonalnym fotografem. Jestem fotografem-amatorem. Wciąż się uczę i poszerzam swoją wiedzę z zakresu fotografii. Natomiast mam świadomość tego, jak bardzo duży postęp zrobiłam od początków mojej fotograficznej przygody do dnia dzisiejszego.
I wydaje mi się, że dla początkujących osób moje doświadczenia mogą być cenne. Po prostu dzielę się z Wami tym, co już sama wiem, choć mam świadomość, że moja wiedza jest jeszcze daleka od pełnej i profesjonalnej 😉


Aby nie być gołosłowną, poniżej dwa zdjęcia kartek - pierwsze z czerwca 2014 roku, drugie z lutego 2019 roku:



Pominę milczeniem fakt wyglądu samej kartki 😁

O czym będę pisać?

Ten poradnik będzie dotyczył kilku technicznych aspektów, które pozwolą Wam uzyskać zdjęcia poprawne pod względem jasności i koloru.

Aby ułatwić sobie pisanie teksu, posłużę się konkretnym przykładem pracy (nazwą). Będzie to kartka okolicznościowa. W tekście będzie się po prostu pojawiać "kartka", abym nie musiała za każdym razem pisać np. "obiekt fotografowany". Oczywiście wszystkie poniższe rady będą się tyczyły każdej wykonanej przez Was pracy, nie tylko kartki 😊 

A zatem, zaczynamy!


1. Światło, światło... światło


Aby zdjęcie wyglądało estetycznie, musi być przede wszystkim odpowiednio jasne. Oznacza to, że obiekt fotografowany musi być dobrze oświetlony w trakcie wykonywania zdjęcia. Najprościej jest skorzystać ze światła dziennego. Co prawda nie zawsze jest ono idealne, ale jest łatwo dostępne (jeśli dzień nie jest pochmurny).
Ważne jest, aby ustawić się z fotografowaną kartką blisko okna i umieścić ją w ten sposób, aby zniwelować cienie rzucane przez kartkę na tło. Musisz poeksperymentować z ustawieniem - nie całkiem na wprost okna, może nieco pod kątem - próbuj! Po kilku(nastu) próbach znajdziesz optymalne miejsce i ustawienie. Ja już mam kilka takich miejsc w domu, gdzie zdjęcia zawsze wychodzą dobrze. Wiem gdzie i jak ustawić pracę, aby była dobrze oświetlona. Już nie szukam odpowiedniego miejsca, bo po prostu mam swoje pewniaki. Ty też ich poszukaj 😊


A co, gdy dzień jest pochmurny? Ustaw się bliżej okna! Jak najbliżej. Jeśli masz szeroki parapet, to skorzystaj z niego. Jeśli nie, to dostaw stolik, taboret. A może masz przy oknie komodę? Generalnie: im ciemniejszy dzień, tym bliżej okna podchodzimy.
No dobrze, a co, jeśli nie mamy możliwości zrobić zdjęcia w dzień? W okresie zimowym jest to częsty problem, zwłaszcza dla osób pracujących etatowo. Przed wyjściem do pracy ciemno, po powrocie do domu też... Zostają weekendy, ale niekiedy jest potrzeba, aby zrobić zdjęcie w czasie tygodnia roboczego. Na to też jest sposób. Nawet niejeden. Ale opiszę je w kolejnych punktach.

2. Doświetlanie lampami


Możecie spróbować doświetlania kartki przy użyciu lamp. I wcale nie mówię tutaj o profesjonalnych lampach fotograficznych. Mogą to być zwykłe lampki biurkowe, ale jest jeden warunek: muszą mieć wkręcone takie same żarówki (czyli o takiej samej mocy i barwie światła). Najlepsze będą takie z barwą światła dziennego (czyli około 6000 K). Dzięki temu uzyskasz zdjęcie z najbardziej naturalnym balansem bieli. Doskonale widać to na zdjęciu poniżej:


Źródło zdjęcia

Dla zobrazowania tego punktu chcę Wam pokazać zdjęcie dobrze i źle doświetlone (oba mojego autorstwa, ale to źle oświetlone było fotografowane wieczorem "na szybko" i nie jest idealne). W kartce z papierem "alkoholowym" balans bieli jest nieco zaburzony i odcienie są pożółkłe.


Rada na koniec: Czego unikać?
Robienia zdjęć z lampą wbudowaną w aparat/telefon. Taka lampa powoduje powstawanie nieładnych odbłysków i prześwietleń i zdjęcie nie wygląda dobrze.


3. Namiot bezcieniowy


Kolejnym sposobem na odpowiednie doświetlenie fotografowanej kartki jest namiot bezcieniowy. Jest to taki nieduży namiot z białego płótna, którego używa się wraz z zestawem lamp. Pozwala on uzyskać równomiernie rozproszone światło. Dzięki temu cienie na zdjęciu są wyeliminowane niemal do zera.
Najprostsze zestawy namiotów bezcieniowych wraz z lampami można kupić już za około 150 zł. W zestawie zwykle są też cztery tła. W takich zestawach zazwyczaj jest namiot bezcieniowy w formie sześcianu o boku 30 cm. Zatem: do kartek (i innych małych obiektów) doskonały, ale większe prace po prostu się do niego nie zmieszczą. Są też namioty o większych rozmiarach, nawet do 150 cm, ale są też odpowiednio droższe. Taki namiot o boku 150 cm kosztuję około 300 zł, zatem jest to już spory wydatek.

Oczywiście możesz próbować samodzielnego wykonania namiotu bezcieniowego, ale zwróć wtedy uwagę, by koszt takiego namiotu (+ zakup dwóch lampek z jednakowymi żarówkami - punkt 2) nie przewyższył kosztu zakupu gotowego zestawu. Samoróbka ma tę zaletę, że można dopasować jego rozmiar do własnych potrzeb fotograficznych.
Wiele poradników dotyczących samodzielnego przygotowania namiotu bezcieniowego znajdziesz oczywiście w internecie. Ja nie będę tutaj polecać żadnego konkretnego, bo osobiście nie korzystam z namiotu. Dlaczego? Bo nie potrzebuję. Jeżeli nie mam możliwości wykonać zdjęcia w dobrym świetle, to korzystam z naszego domowego mini studia fotograficznego, w którym mamy dwie lampy z softboxami 😊 No chyba, że robię zdjęcie "na szybko", ale to zdarza mi się bardzo, bardzo rzadko 😋



4. Tło zdjęcia


Tło to kolejny element wart uwagi. Ja przy fotografowaniu niewielkich prac (typu kartki okazjonalne i drobne dekoracje) korzystam z papierów scrapbookingowych. Swego czasu były to arkusze w delikatne nutki, obecnie są to deski. Przy wyborze wzoru kieruję się dwiema zasadami: kolory papieru muszą być neutralne (najczęściej wybieram delikatne szarości), jasne i pastelowe, a wzór nie może być wyrazisty.
Od dość długiego czasu tło moich prac prezentuje się, jak na zdjęciu poniżej:

Do zaaranżowania tła można też użyć kawałka tapety. To rozwiązanie przyda się w przypadku fotografowania większych obiektów (papier scrapowy ma maksymalny rozmiar 30,5x30,5cm). Tapeta jest większa, daje więc większe pole działania. Doskonale sprawdzi się też kawałek wykładziny winylowej (np. we wzór desek). Jeżeli masz miejsce, to możesz też zaaranżować tło z prawdziwych desek (np. z palet) pomalowanych na wybrany kolor. Albo możesz kupić prawdziwe tło fotograficzne, te nieduże nie są zbyt drogie.

Jeżeli chcecie uzyskać zdjęcie na białym tle, to fotografujcie na białym arkuszu kartonu. Takie rozwiązanie też pozwala na uzyskanie większej powierzchni działania.

Czego należy unikać? Ustawiania pracy na tle, które rozprasza. Unikaj tła, na którym zbyt wiele się "dzieje". Nie rób zdjęć na tle biblioteczki, bo tytuły książek będą odwracać uwagę od fotografowanego obiektu. Nie rób zdjęć na stole, gdzie w tle widać Twoją kuchnię 😉 Unikaj także błyszczącego tła, bo mogą powstać nieatrakcyjne odbłyski światła.


Chciałam Wam tu jeszcze napisać o kompozycji i kadrowaniu, ale informacji, które chcę Wam przekazać w tym zakresie jest tak wiele, że będzie z tego oddzielny post. Dodam w nim też kilka słów na temat obróbki zdjęć oraz programów do obróbki. Na pewno podam w nim też informacje na temat tego, w jaki sposób prezentować zdjęcia na blogu, kiedy już są obrobione i przygotowane do publikacji 😊



*********
Bardzo jestem ciekawa, czy taki poradnik przypadnie Wam do gustu, czy będzie dla Was przydatny i wartościowy.
Koniecznie napiszcie mi w komentarzu, co sądzicie o takim poradniku.
A może jest jakieś fotograficzne zagadnienie, o które chcecie mnie zapytać? Śmiało! Jeśli tylko będę znała odpowiedź - na pewno odpowiem
😊

22 comments:

  1. Należę do grona osób, które zdjęcia swoich prac robią przy sztucznym świetle. Niestety nie zawsze są takie jakbym chciała. Z przyjemnością poczytam rady kogoś, kto ma większe doświadczenie ode mnie. 👍😃

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sztuczne światło też może być dobre, pod warunkiem, że... będzie dobre :D Mam nadzieję, że w poradniku znalazłaś dla siebie cenne rady :)

      Delete
  2. Pewnie że przypadnie do gustu. Ja niestety należę do tych osób kiedy z okresie zimowym wychodzą ciemno, wracają ciemno. A i w lato zdarza się że muszę szybko zrobić zdjęcie (jeśli chce wykorzystać akurat je) bo za chwilę trafi moja kartka do kogoś innego. Więc czasem zdjęcia są hmmmm... marne. Dziękuję za wskazówki. Czekam na więcej.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pośpiech nie służy robieniu zdjęć. Ale na to też jest sposób, tylko trzeba mieć ciut miejsca. Trzeba sobie zrobić stanowisko do zdjęć, które będzie stało zawsze "w pogotowiu". Oczywiście przydadzą się wtedy lampy do doświetlenia, żeby być niezależnym od światła dziennego. Wtedy zdjęcia "pięciominutowe" nie będą problemem ;)

      Delete
  3. Kasiu super poradnik z uwaga przeczytałam . W zasadzie z grubsza znam te wszystkie zasady. Pozostają jeszcze tylko chęci do ich wdrożenia. Odnoszę wrażenie że wiele osób mimo że wie jak trzeba zrobić dobre zdjęcie idzie na łatwiznę. Nie chce im się przygotowywać tła i szukać dobrego światła do zrobienia zdjęcia jednej kartce. Przecież "wystarczy" ją położyć na stole, nierzadko upapranym od kleju, i cyknąć fotkę telefonem nie zadając sobie nawet trudu żeby ustawić ostrość :-) A więc chęci mieć trzeba !!
    Ja ze swej strony dziękuję za fachowy poradnik :-)
    Pozdrawiam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pójście na łatwiznę to faktycznie nie najlepsze rozwiązanie dla fotografii. Warto zatem pomyśleć o "zestawie zdjęciowym", żeby przy każdej sesji nie biegać po domu w poszukiwaniach :)

      Delete
  4. Ja nie potrafię robić dobrych zdjęć. Dzięki za te rady, będę też czekać na kolejne, może wreszcie zrobię lepsze fotki.
    Pozdrawiam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Przede wszystkim trzeba dużo trenować :) Kolejny poradnik też będzie, mam nadzieję, że równie przydatny. Pozdrawiam także :)

      Delete
  5. Bardzo fajny poradnik. Przy opisie światła, żeby zobaczyć różnicę, przydałaby się ta sama kartka. Dzięki za podzielenie się wiedzą :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bardzo słuszna uwaga! Postaram się to nadrobić i wstawić zdjęcia tej samej kartki. W końcu poradnik jest dla Ws ;) Dziękuje z za podpowiedź :)

      Delete
  6. Dziękuję za bardzo ciekawy poradnik i chętnie poczytam na ten temat więcej.

    ReplyDelete
  7. Świetny poradnik , taki dla laika chociaż padają tu też mądre słowa jak softbox:) Jestem chętna do poczytania dalszych fotograficznych ciekawostek.
    Posiadam sporych rozmiarów namiot bezcieniowy, ale go nie wyciągam bo zbyt dużo przy tym pracy. Dla jednej rzeczy wolę rozłożyć biały obrus.
    Pozdrawiam serdecznie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najfajniej jest, jeśli możemy wygospodarować kawałek miejsca na fotografowanie, żeby sprzęt tam stał i czekał. Ale wiem, że nie zawsze jest to możliwe.

      Delete
  8. Swietna sprawa! Juz czekam na kolejne rady :):):) dzieki !

    ReplyDelete
  9. Kasiu bardzo fajny poradnik. Wiele rzeczy wiedziałam i stosuje, ale zaciekawił mnie wątek z namiotem bezcieniowym. Sprawdzałam nawet w kilku sklepach internetowych ile kosztuje interesujący mnie rozmiar i rzeczywiście koszt jest do zaakceptowania. Upatrzyłam sobie jeden, już z lampami więc na początku marca zamawiam :)). Niestety to światło przysparza najwięcej kłopotów podczas zdjęć. Czasami pół dnia biegam po domu z pracą by zrobić ładne zdjęcie, a czasami muszę czekać kilka dni :(. Tak więc bardzo dziękuję za pomocny post, który poszerzył moją wiedzę i już czekam na następne!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dokładnie tak, światło to podstawa w fotografii i jeśli jest kiepskie, to zdjęcie nie może być dobre. Ze źle oświetlonej pracy nie wyciągniemy nic nawet przy użyciu fachowych programów. Ogromnie raduje mnie, że post jest przydatny. I gratuluję decyzji o zakupie, czekam na efekty :)

      Delete
  10. O tak,przeczytałam od deski do deski i już znalazłam swój błąd. Z niecierpliwością czekam na kolejne newsy :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ogromnie mnie cieszy, że poradnik jest przydatny :) Niedługo kolejna część :) pozdrawiam :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...