2017/07/11

TUTORIAL - Zawieszki z MASY SOLNEJ

Witajcie Kochani,

Chyba każdy z nas zna to sprytne tworzywo, przy pomocy którego można stworzyć praktycznie wszystko. 
Masa solna zwana też "plasteliną naturalną" to doskonałe tworzywo do zabawy, nie tylko dla dzieci ;) 

Dzięki niej stworzycie własnoręcznie ekologiczne zabawki, figurki, zawieszki, ozdoby do pokoju dziecięcego i wiele innych! 






CO WARTO WIEDZIEĆ O MASIE SOLNEJ? 

* Jest to naturalna plastelina - więc całkowicie bezpieczna dla dzieci! 




* Masę solną można przechowywać w lodówce nawet przez kilka dni. Wystarczy, że zapakujesz ją w plastikowy woreczek. Może ona nieco wyschnąć, ale jeśli tylko po wyjęciu z lodówki dolejesz do niej troszkę wody, znów będzie gotowa do formowania. 



JAK ZROBIĆ MASĘ SOLNĄ? 

To banalnie proste i nie wymaga żanych specjalnych umiejętności.
Potrzebujemy jedynie 3 składniki: 

MĄKA (1 szklanka)
SÓL (pół szklanki)
WODA (ok. pół szklanki)

Aby zrobić masę solną należy połączyć ze sobą te trzy składniki. 
Zawsze stosuj proporcje 2 do 1 - jeśli chodzi o mąkę i sól. 
Np. do szklanki mąki dodaj pół szklanki soli,
a na dwie szklanki mąki - jedną szklankę soli.. 

Do tej mieszaniny musisz dodać wodę, aby powstawła łączna, zbita masa. Dodawaj pomalutku tyle wody aby powstała masa solna dała się łatwo formować, ale nie rozwalała się ani nie przyklejała do palców. 
Z tak powstałej masy możesz wraz z dziećmi lepić przeróżne figurki, postacie, zawieszki, guziczki itp.. 

Ja moja masę użyłam na zawieszki, tak zwane tagi. 


Przygotowałam sobie wszystkie potrzebne materiały..

- czyli foremki do wycinania ciasteczek,
które pomogły mi nadać odpowiednie kształty moim zawieszkom.  



Rozwałkowałam ciasto na grubość ok 3mm.



a następnie za pomocą foremek i stempelka z napisem "FOR YOU" - czyli w tłumaczeniu: "dla Ciebie", wyciełam moje zawieszki.




Teraz juz pozostaje wysuszyć zawieszki. 


* nie zapomnijcie o zrobieniu dziurek na zawieszkach jeśli chcecie je zawiesić, po wysuszeniu może być bardzo cieżko je wykonać


Potem ułożyć je na papierze do pieczenia i piec w piekarniku około godziny. 









CO WARTO WIEDZIEĆ O MASIE SOLNEJ? 

* Jest to naturalna plastelina - więc całkowicie bezpieczna dla dzieci! 
* Masę solną można przechowywać w lodówce nawet przez kilka dni. Wystarczy, że zapakujesz ją w plastikowy woreczek. Może ona nieco wyschnąć, ale jeśli tylko po wyjęciu z lodówki dolejesz do niej troszkę wody, znów będzie gotowa do formowania. 


JAK SUSZYĆ FIGURKI Z MASY SOLNEJ? 

1) na powietrzu - jeśli nie spieszy sięWam, to możecie położyć gotowe figurki z masy solnej na płaskiej powierzchni. 
Taka metoda jest najbezpieczniejsza, ale też najbardziej czasochłonna. 

2) w piekarniku - jeśli będziecie suszyć w ten sposób to temperatura nie powinna przekraczać 120*C.
Czas zależy od wielkości naszych figurek - od 30 minut do 2 godzin.
Ja moje płaskie zawieszki piekłam ok. 1 godziny
Wsadziłam je do zimnego piekarnika i włączyłam pieczenie. 



Moje zawieszki zrobiłam jako dodatki do domowych przetworów, które podaruję znajomym. 




Prezentują się bardzo fajnie i dodaja niezwykłego uroku zwykym słoiczkom z przetworami


A Wy co zrobicie z Waszej masy solnej?

7 komentarzy:

  1. Ja też lubię masę. Mam trochę inny przepis - chodzi o proporcje. Dodaje tez odrobinę kleju do tapet. Robiłam już aniołki i zawieszki na choinkę. Jedyną wadą masy jest to, że nie nadaje się do dekoracji stosowanych na zewnątrz domu, w ogrodzie itp. Nawet po kilkakrotnym lakierowaniu odkształca się. Ale wewnątrz jest ok.
    :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne! No i bardzo wciąga. Raz zaczniesz i nie końca;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajne, przypominają pieczęcie lakowe ze starych dokumentów ☺ Albo ciasteczka 😉

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy pomysł! Może i ja się skuszę na taką zabawę ;D

    OdpowiedzUsuń
  5. Mega pomysł, łatwy w wykonaniu i jakże uroczy! :D

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...